Hostessitöö ja konsumatsioon.

Sageli pöördutakse meie poole küsimusega, mida endast kujutab hostessi töö klubis ehk klientide võõrustamine ja mis on konsumatsioon?

Hostess on külaliste-klientide naissoost vastuvõtja ehk võõrustaja baaris, klubis ja erinevates meelelahutusasutustes. Hostessi tööks on külaliste-klientide tervitamine nende vastuvõtmisel, pakutavate toodete-teenuste tutvustamine ning külaliste-klientidega aktiivne suhtlemine nende meeleolu tõstmise ja tarbimisele-kulutamisele kallutamise eesmärgil. Meelelahutusasutustes võib hostessitöö hõlmata ka osalemist meelahutusprogrammides (sellisteks programmideks võivad olla muusikalised, tantsulised, moe- ja muud show'd ning näitemängulised etendused). Enamjaolt on hostessi tööks ka konsumatsioon.

Mõistet "konsumatsioon" kasutame tarbimise ehk kulutamise stimuleerimise tähistamiseks (ladina k. consumo – tarbima, kulutama). Konsumatsioon on meelelahutusasutuse külaliste-klientide kallutamine kulutama rohkem raha. Hostessid, kes töötavad konsumatsiooni alal, suhtlevad klientidega eesmärgiga kallutada kliente ostma hostessile jooke (mõnes klubis ka suupisteid ja sööke). Hostessile makstakse lepingus ettenähtud protsenti tellitud jookidest. Joogid on kas alkoholivabad või on klubis reegel, et hostess kallab alkohoolse joogi ära seda ära joomata. Alkoholi tarbimine hostessi poolt on enamuses klubides keelatud või väga rangelt piiratud.

Hostessitööd teevad ka tantsijad-hostessid striptiisiklubides, showbaarides, varieteedes ja kabareedes, samuti töötavad hostessid paljudes ööklubides ja diskoteekides. Hostessitöö ei pruugi olla seotud tantsimisega (sageli teevad hostessitööd oma põhitöö kõrvalt ka modellid ja näitlejad). Konsumatsioon ja võõrustamine on hostessitöö kontekstis peaaegu kattuvad mõisted, erinevus on selles, et võõrustamine kui külalislahkuse ja kliendisõbralikkuse väljendamine klientide vastuvõtmisel ja tervitamisel ei ole vahetult mõõdetav ega eraldi tasustatav, aga konsumatsioon on - lisaks kindlale päevapalgale makstakse hostessile konsumatsiooni tulemusel kliendi poolt kulutatud rahasummalt eelnevalt kokkulepitud komisjonitasu ehk konsumatsiooniprotsenti. Võõrustamise ja konsumatsiooniga luuakse kliendil teatud positiivne illusioon ja meeleolu ning antakse võimalus soovi korral aktiivselt suhelda.

Me kasutame ka mõistet "artistic hostessing" ehk kunstiline võõrustamine, mis tähistab just teatraalset näitlemisega seotud aspekti selles töös. Lisaks meelelahutuslikule aspektile on konsumatsiooni ja võõrustamise puhul oluline ka psühholoogiline ja sageli ka psühhoteraapiline aspekt. Tõstab ju kaunite naiste tähelepanu enamuse meeste tuju (ja ka vastupidi, meeste tähelepanu ei jäta ka naisi reeglina külmaks) ja tekitab positiivseid emotsioone. Võimalus oma muresid hinge pealt ära rääkida ja olla ärakuulatud maandab hästi stressi jne.

Üks levinumaid väärarvamusi on, et konsumatsioon on mingi prostitutsiooni liik. Tõepoolest, konsumatsiooniga ehk tarbimisele kallutamisega võivad tegeleda nii kaubaesitlejad ostukeskustes kui tantsijad striptiisiklubides, samuti ka prostituudid lõbumajades. Kuid konsumatsiooniga tegelemine iseenesest ei ole prostitutsiooniga mingil moel seotud. Intiimne ja ka erootiline õhkkond, mis valitseb näiteks striptiisiklubides ja erootikateatrites, kus sageli töötavad ka hostessid, on pelgalt teatraalne illusioon, mille loomine ongi selle töö eesmärgiks.

Loe lähemalt hostessi- ja konsumatsioonitöö kohta raamatust "Striptiis. Müüdid ja tegelikkus" (Tammerraamat 2012), mis on müügil raamatupoodides Apollo ja Rahva Raamat ning mida on võimalik soetada ka Starlife Agency OÜ stuudiost.

www.starlife.ee